Cyfrowa szkoła- wstęp

Program Cyfrowa szkoła to rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych. Pilotaż planowanego na kilka lat programu rozpoczął się w marcu 2012 roku i zakończy się w czerwcu 2013.

W ramach programu zaplanowano:

  • >doposażenie (doposażenie) zakwalifikowanych do programu publicznych szkół podstawowych w nowoczesne pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TiK (komponent e-szkoła),
  • >zapewnienie uczniom z zakwalifikowanych do programu publicznych szkół podstawowych dostępu do nowoczesnych pomocy dydaktycznych, w szczególności mobilnego sprzętu komputerowego, do korzystania na zajęciach lekcyjnych i w czasie wolnym od zajęć (komponent e-uczeń).
  •  
    Kurs składa się z siedmiu modułów merytorycznych. Każdy z nich można podzielić na trzy etapy: zapoznanie z materiałami, wykonanie zadań i komunikacja na platformie. Oprócz modułów merytorycznych jest jeszcze moduł zerowy, który jest wprowadzeniem do kursu oraz moduł poświęcony ewaluacji kursu. Tabela zamieszczona w tym dokumencie przedstawia nazwy, treść i terminy trwania poszczególnych modułów.

    Moduł

    Nazwa modułu

    Tematyka modułu

    Terminy – początek
    i koniec modułu

    Termin publikacji sprawozdania
    z modułu

    0

    Uczestnicy i platforma e- learningowa

    Funkcjonalność platformy internetowej

    05.11.12-11.11.12

    Nie ma sprawozdania

    I

    Od czego zacząć pracę z TIK w szkole?

    • >Po co nam technologia informacyjna i komunikacyjna w szkole?
    • >Od czego zacząć wprowadzanie TIK do zajęć z uczniami?
    • >Kompetencje nauczycieli i zespół TIK w szkole i jego praca z uczniami.
    • >Spotkanie otwierające.
    • >Dobre praktyki.
    • >Zasady korzystania z TIK w szkole, czyli Kodeks TIK.
    • >Bezpieczeństwo w sieci.
    • >Prawo autorskie. Licencje.
    • >Otwarte zasoby edukacyjne – jak z nich korzystać?
    • >Legalne oprogramowanie – jak i skąd je pozyskiwać?

    12.11.12-9.12.12

    9.12.12

    II

    Cele nauczania. Rola TIK w realizacji celów uczenia się uczniów.

    • >Atmosfera w klasie, która sprzyja uczeniu się.
    • >Określenie i przedstawienie uczniom celów uczenia się.
    • >Uświadamianie uczniom celów uczenia się z wykorzystaniem TIK.
    • >Zastosowanie TIK w realizacji celów uczenia się - narzędzia TIK wykorzystywane w poszukiwaniu informacji.
    • >Miejsce i rola celów w przebiegu lekcji.
    • >Jak przekonać się, czy uczniowie osiągnęli cele uczenia się?
    • >Po czym poznać, że użycie TIK na danej lekcji było celowe i zwiększyło szanse osiągnięcia celów przez uczniów?
    • >Zadania koordynatora – tworzenie i zbieranie dobrych praktyk.

    10.12.12-13.01.13

    13.01.13

    III

    Rola koordynatora w prowadzeniu spotkań z nauczycielami. Sieci współpracy.

    • >Przygotowanie i przeprowadzenie spotkania z nauczycielami , jego cele i zasady moderowania.
    • >Metody pracy z grupą.
    • >Jak prowadzić dyskusje podczas spotkań z nauczycielami?
    • >Jak radzić sobie z trudnościami podczas spotkań z nauczycielami?
    • >Jak przeprowadzić pierwsze spotkanie na temat dobrych praktyk?
    • >Metody pomocne w zbieraniu dobrych praktyk i upowszechnianiu ich.
    • >Przykłady dobrych praktyk.
    • >Sieci współpracy nauczycieli- zasady ich tworzenia i funkcjonowania.

    14.01.13–24.02.13

    Ferie zimowe

    24.02.13

    IV

    Wykorzystywanie TiK w nauczaniu poszczególnych przedmiotów oraz w realizowaniu funkcji wychowawczych

    • >Praktyka wykorzystania TIK, jako metody efektywnego nauczania
    • >Pakiet narzędzi TIK przydatnych w realizacji celów lekcji różnych przedmiotów.
    • >Pakiet narzędzi TIK przydatnych do realizacji celów wychowawczych oraz do pracy z uczniami w czasie zajęć pozalekcyjnych

    25.02.13–24.03.13

    24.03.13

    V

    Komunikacja dotycząca postępów ucznia. Wykorzystanie TIK w przekazywaniu informacji zwrotnej.

    • >Informacja zwrotna – jej istota, struktura, zasady.
    • >TIK w relacjach nauczyciela z uczniami.
    • >Praca domowa uczniów z wykorzystaniem TIK.
    • >Jak tworzyć i przekazywać komentarze edukacyjne do pracy ucznia?
    • >Przekazywanie informacji o postępach uczniów ich rodzicom z wykorzystaniem TIK

    25.03.13–28.04.13

    Przerwa wielkanocna

    28.04.13

    VI

    Narzędzia TIK w realizacji projektów edukacyjnych.

    • >Projekt jako metoda nauczania i uczenia się
    • >Baza narzędzi TIK i sposoby ich zastosowania w projektach edukacyjnych.
    • >Dobre praktyki realizacji projektów szkolnych z wykorzystaniem TIK.
    • >Planowanie i realizacja projektów uczniowskich z TIK w szkole

    29.04.13–26.05.13

    26.05.13

    VII

    Podsumowanie, wnioski. Jak pracować w zespole nauczycieli w przyszłym roku?

    • >Analiza przebiegu i efektów projektu pilotażowego, podsumowanie: sukcesy i elementy warte zmiany oraz wnioski.
    • >Plany na przyszłość, na kolejną edycję projektu.

    27.05.13–16.06.13

    16.06.13

  • Materiał został pobrany ze strony  http://cyfrowaszkola.nq.pl/ 
  • Serdeczne podziękowania dla wszystkich nauczycieli zaangażowanych w rządowy program "Cyfrowa Szkoła". Dziękujemy za systematyczność w działaniu, konsekwencję, ofiarność, upór oraz terminowe wykonanie prac odnośnie każdego z modułów. Zdajemy sobie sprawę, że pochłania to wiele czasu, ale mamy duże szczęście, że właśnie w takim zespole przyszło nam pracować. Jeszcze raz dziękujemy !!
  • W zakładce do pobrania  znajdują się wszystkie moduły opracowane przez naszych nauczycieli.

Nasza szkoła w videotece

Prace plastyczne i nie tylko