Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 – 2025

Celem głównym tego programu jest wspieranie organów prowadzących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i biblioteki pedagogiczne w obszarze rozwijania zainteresowań dzieci i młodzieży poprzez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa. Dostępność książek, które odpowiadają preferencjom i zainteresowaniom uczniów, ma realny wpływ na kształtowanie nawyku czytania i rozwijanie kompetencji czytelniczych.

            Wsparcie dotyczy zakupu nowości wydawniczych i realizacji działań promujących czytelnictwo w szkołach i oddziałach przedszkolnych oraz zakupu nowych elementów wyposażenia bibliotek szkolnych.

Szkoła Podstawowa nr 3 im. Tadeusza Kościuszki w Gołdapi otrzymała:

– w ramach kierunku interwencji 3.1 oddział przedszkolny placówki zakupi nowości wydawnicze za kwotę 3 750,00 zł;

– w ramach kierunku interwencji 3.2 szkoła podstawowa zakupi nowości wydawnicze oraz nowe elementy wyposażenia biblioteki szkolnej za kwotę 15 000,00 zł.

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania w Szkole Podstawowej nr 3 w Gołdapi

29 września jest Ogólnopolskim Dniem Głośnego Czytania, którego celem jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych. Z tej okazji w bibliotece Szkoły Podstawowej nr 3 w Gołdapi odbyła się impreza czytelnicza z opowieścią Czesława Janczarskiego w roli głównej

. Do biblioteki przyszli uczniowie klasy pierwszej, by wysłuchać głośnego czytania książeczki pt. „Jak Wojtek został strażakiem”. Dzieci z uwagą słuchały głośnego czytania bibliotekarek i Pani Joanny Kaczan – dowódcy roty z Ochotniczej Straży Pożarnej w Surminach. Opowieść o dzielnym chłopcu udowodniła młodym słuchaczom, że jeśli w coś mocno wierzą, wszystko jest możliwe, jak to było w przypadku głównego bohatera. Po wysłuchaniu historii nieustraszonego Wojtka, uczniowie odpowiadali na pytania dotyczące treści czytanego tekstu oraz sami zadawali pytania zaproszonemu gościowi na temat najczęstszych przyczyn pożaru czy pracy strażaka. Pani Joanna nie tylko wyczerpująco odpowiedziała na pytania uczniów, ale dodatkowo przedstawiła im podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku w najbliższym otoczeniu dziecka.

Dziękujemy Pani Joannie Kaczan za poświęcenie czasu i zaangażowanie w nasze działania związane z rozwojem czytelnictwa wśród dzieci.

  Justyna Kołodziej

Katarzyna Witczak

O WPŁYWIE CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY PODCZAS ZEBRAŃ RODZICIELSKICH.

We wrześniu 2022 roku odbywały się zebrania rodzicielskie w szkole i oddziałach przedszkolnych.

Podczas tych spotkań wychowawczynie przedstawiły referat oraz prezentację multimedialną na temat wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży.

Uświadamiały, że rodzina odgrywa bardzo ważną rolę w kształtowaniu u dzieci nawyku czytania, oraz że pierwszy kontakt dziecka z książką ma miejsce właśnie w domu rodzinnym. Nauka w szkole to kolejny etap, w którym można utrwalać u małych czytelników zamiłowanie do książek.

Nauczycielki podkreślały, iż wyrobienie nawyku regularnego czytania i sprawienie, aby książki były dla dziecka ważne, może się udać tylko dzięki zgodnej współpracy domu i szkoły. O tym, jakie znaczenie mogą mieć dla dzieci książki, muszą bowiem pamiętać zarówno nauczyciele jak i rodzice. Od dawien dawna rodzice i dziadkowie czytali swoim dzieciom bajki. Warto więc podtrzymywać ten zwyczaj i pamiętać o korzyściach, które płyną z czytania:

1. Czytanie książek zacieśnia więź uczuciową między rodzicami a dzieckiem. Dziecko wsłuchane jest w głos rodzica, a bliski kontakt daje mu poczucie bezpieczeństwa.

2. Książki rozwijają wyobraźnię dziecka. Po zakończeniu czytania możemy zapytać: Czy wiesz, co wydarzyło się później?

3. Słuchanie bajek rozwija inteligencję dziecka, wzbogaca słownictwo, uczy ładnego budowania zdań i zachęca do samodzielnej nauki czytania.

4. Książki wychowują. Jeżeli dobierzemy odpowiednią lekturę, dzieci będą utożsamiały się z książkowym bohaterem.

5. Książki wyrabiają wrażliwość. Dziecięce problemy opisane w bajkach na pewno poruszą niejedno serduszko.

6. Słuchanie książek odpręża i pozwala przyjemnie spędzić czas. W dziecięcym życiu są momenty, które dobra bajka, przeczytana ciepłym, modulowanym głosem, jest niezastąpiona.

7. Książki rozwijają pasję kolekcjonerską. Wiele wydawnictw proponuje serie książeczek. Czekając na kolejne odcinki przygód bohatera, dziecko rozbudza w sobie ciekawość.

8. Czytanie książek przekazuje nam wiele informacji o dziecku. Niektóre dzieci lubią słuchać ciągle tych samych bajek. Często może to być znak, że coś je nurtuje, niepokoi lub cieszy.

9. Ksiązki porządkują dziecięcy świat. Dzięki bajkowym postaciom dziecku łatwiej jest zrozumieć codzienne sprawy.

10. Książki podpowiadają, jak porozumieć się z rówieśnikami i rodzeństwem. Kłótnia z kolegą, bratem czy siostrą to problem, ale w wielu książkach znajdują się opowieści, które pomogą dziecku sobie z nim poradzić.

Justyna Kołodziej

Katarzyna Witczak

Wizyta w leśnym zamku

22 września 2022 r. uczniowie klasy 2b i 0b wraz z wychowawczyniami Sylwią Kurpios – Sawicką i Emilią Sznurkowską udali się na wspaniałą wycieczkę do lasu. Wydarzenie bogate było w atrakcyjne zajęcia w formie zabaw, gier i quizów. Dzieci wzbogaciły wiedzę w wiadomości o piętrach leśnej roślinności i o leśnych zwierzętach. Nie zabrakło dobrej lektury. Uczniowie klasy drugiej czytali swoim młodszym kolegom fragmenty książki „Drzewo do samego nieba” Marii Terlikowskiej, by utrwalić wiedzę zdobytą podczas wizyty w leśnym zamku.

NOWOŚCI WYDAWNICZE W BIBLIOTECE SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3 W GOŁDAPI

Szkoła Podstawowa nr 3 w Gołdapi jest stale aktywna w kwestii pozyskiwania funduszy z zewnątrz.
W ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa biblioteka w naszej szkole pozyskała 15.000 na zakup nowości wydawniczych oraz nowych elementów wyposażenia biblioteki szkolnej i oddziału przedszkolnego.
Zakupiono urządzenie wielofunkcyjne, laptopa i czytniki e-book oraz prawie 800 woluminów.
Z myślą o najmłodszych czytelnikach do biblioteki trafiły pozycje książkowe przemawiające do wyobraźni dziecka. Takie, które wykorzystują ich wrodzoną ciekawość i chęć aktywności, a jednocześnie stopniują poziom trudności nauki czytania. Pozycje te zawierają wiele barw, dużą czcionkę, ciekawe przygody i ładne ilustracje, kształty oraz dźwięki, czyli stworzone z myślą o dzieciach potrzebujących motywacji do czytania.
Księgozbiór został również uzupełniony o beletrystykę rozwijającą zainteresowania, wykraczające poza wiedzę szkolną dzieci i młodzieży.
W sprawie zakupu książek wzięto pod uwagę opinię nauczycieli, rodziców i uczniów.
W związku z powyższym bibliotekarki mają mnóstwo pracy związanej z wprowadzaniem nowości do inwentarza, aby jak najszybciej móc je wypożyczać.

Justyna Kołodziej
Katarzyna Witczak

O emocjach czytały dzieciom z przedszkola.

Emocje są coraz częściej tematem, który gości w książkach dla dzieci. Mogą one być drogowskazem w życiu, ukazującym , że są one czymś, co warto rozumieć i należy pozwolić sobie na ich przeżywanie.

By przybliżyć problem młodym czytelnikom uczennice klas szóstych, przygotowane przez bibliotekarki, czytały dzieciom z oddziałów zerowych opowiastki o sympatycznym Fenku – bohaterze serii książeczek dla najmłodszych. Tematem bajeczki były emocje, z którymi dzieciom trudno radzić sobie na co dzień. Dzięki lekturze przedszkolaki potrafią już odpowiedzieć na pytania: „czy można się złościć?”, „czy da się schować złość do szuflady?”, „czy bycie złym to to samo, co złoszczenie się?”, „co to jest zazdrość i jakie są sposoby radzenia sobie z zazdrością?”

Na przedszkolakach ogromne wrażenie zrobiło to, że książeczki czytały ich starsze koleżanki, które znają z korytarzy szkolnych. Dzieci chętnie odpowiadały na pytania dotyczące treści czytanych książeczek i rozmawiały o emacjach, które towarzyszą im w życiu każdego dnia. Dzięki lekturze „Przygód Fenka” lepiej poznały samych siebie.

Dziękujemy serdecznie uczennicom kl. 6a i 6c za piękne czytanie przedszkolakom.

Czytały: Maja Banial, Nikola Piotrowska, Matylda Rakowska, Hanna Bondzio, Zuzanna Jasińska i Michalina Jasińska

Justyna Kołodziej

Katarzyna Witczak

Wzięli udział w akcji czytelniczej „Cała Polska Czyta Dzieciom” w Bibliotece Publicznej w Gołdapi.

Klasy II B i II C wzięły udział w akcji czytelniczej objętej honorowym patronatem Burmistrza Gołdapi.

Dzieci wysłuchały opowiadań: „Dzień w szpitalu”, „Ania i Maks idą do lekarza” oraz „Franklin idzie do szpitala”.Tytuły opowiastek nie były przypadkowe, bowiem lektorami byli ratownicy medyczni z 15 Gołdapskiego Pułku Przeciwlotniczego, którzy tego dnia obchodzili swoje święto.

Impreza czytelnicza była połączeniem przyjemnego z pożytecznym. Młodzi słuchacze zdobyli wiedzę w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, spróbowali swoich sił w masażu serca , mogli też zrozumieć potrzebę nabywania umiejętności zaprezentowanych na manekinach przez zaproszonych gości. Wielką frajdą dla drugoklasistów było wcielenie się w rolę medyków, a ich pacjentami były pluszowe misie, które nie wnosiły sprzeciwu co do zastrzyków i opatrunków.

Spotkanie z książką i ratownikami medycznymi było owocne, i na pewno wpłynęło na rozwój czytelnictwa wśród jego uczestników. Dzieci nie wróciły do szkoły z pustymi rękoma. Otrzymały publikację Doroty Suwalskiej „Wtajemniczeni – nie wszystko złoto, co złote”.

Justyna Kołodziej

Katarzyna Witczak

Nie mogło zabraknąć książki

„Gołdapskie Jeżyki”, czyli grupa uczniów z klasy 6c Szkoły Podstawowej nr 3 w Gołdapi wzięła udział w ogólnopolskim konkursie plastycznym dla szkół podstawowych, którego celem jest promowanie zdrowych nawyków żywieniowych wśród dzieci oraz budowanie relacji prospołecznych poprzez pracę zespołową.

Uczestnicy konkursu, który jest elementem projektu edukacyjnego marki FRUTUŚ, w jego ramach poznali skład poszczególnych smaków soków, obejrzeli prezentację dotyczącą zdrowego odżywiania, zespołowo zaprojektowali  też etykietę dla soku, ale żeby jeszcze lepiej poznać tajniki wiedzy o owocach i warzywach oraz zawartych w nich witaminach i wartościach odżywczych, grupa wysłuchała głośnego czytania książki – skarbnicy wiedzy w tym temacie. By poprawić humor młodym słuchaczom, na zakończenie bibliotekarka przeczytała  śmieszne, rymowane,  a zarazem pouczające wiersze Jana Brzechwy, Juliana Tuwima i Barbary Kaszyńskiej.

Justyna Kołodziej

Katarzyna Witczak

„Moje, Twoje, Nasze”

 28 października 2022 r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w Powiatowym Konkursie Recytatorskim pod hasłem „Moje, Twoje, Nasze”organizowanym przez Bibliotekę Publiczną w Gołdapi. Celem konkursu było kształtowanie wrażliwości na słowo pisane współczesnych poetów Warmii, Mazur i Suwalszczyzny.

Jury konkursowe dokonało oceny według następujących kryteriów:

* doboru repertuaru, tj. wartości artystycznych utworów oraz ich dostosowania do możliwości wiekowych uczestników;

* interpretacji utworów;

*kultury słowa;

*ogólnego wyrazu artystycznego.

Młodych recytatorów do konkursu przygotowała polonistka – Małgorzata Obara.

Wśród nich znaleźli się laureaci.

I miejsce w kategorii wiekowej 10-11 lat zajął Jan Dyszkiewicz z klasy 4c.

II miejsce w kategorii wiekowej 12-13 lat zajęła Oliwia Godlewska z klasy 8c.

Gratulujemy zwycięzcom!

Justyna Kołodziej

Katarzyna Witczak

Rodzice czytali dzieciom

W ramach realizacji działań z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, bibliotekarki z  SP3 we współpracy z Biblioteką Publiczną w Gołdapi zorganizowały imprezę czytelniczą dla przedszkolaków z Oddziałów Przedszkolnych w Szkole Podstawowej nr 3 w Gołdapi. Delfinki i Rekinki wysłuchały głośnego czytania bajki pt. „Franklin i lekcje muzyki”.

Bajkę o przygodach uroczego żółwia, który zaskarbił wielką sympatię młodych słuchaczy, czytali: Pan Szymon – tata Hani oraz pani Karolina – mama Zosi.

Przygoda Franklina uświadomiła dzieciom, że granie na instrumencie nie jest zajęciem łatwym, wymaga codziennych ćwiczeń, ale daje dużo satysfakcji.

O nauce  w szkole muzycznej i instrumentach dętych opowiedział uczeń klasy 5c SP3 – Tymoteusz Kołodziej, który nauczył dzieci śpiewać gamę oraz zagrał na saksofonie dwa utwory, wprowadzając radosny nastrój wśród młodych słuchaczy.

Dziękujemy serdecznie pani Marioli Nawrackiej za ciepłe przyjęcie i współpracę.

Justyna Kołodziej

Katarzyna Witczak

Wojtek laureatem konkursu plastycznego

Z końcem ubiegłego roku został rozstrzygnięty konkurs plastyczny ph. „Nie bądź dzban – uzależnieniom powiedz NIE” organizowany przez Komendę Powiatową Policji w Gołdapi.

Celem konkursu było popularyzowanie życia bez używek, wiedza na temat ich szkodliwości oraz rozwijanie wyobraźni twórczej i plastycznej.

Do konkursu ogłoszonego przez bibliotekę szkolną przystąpiło sporo uczniów, spośród nich laureatem został uczeń klasy 4b – Wojciech Prochowicz.

 Z dumą prezentujemy wyróżnioną pracę oraz zdjęcie z wręczenia nagrody. 

Justyna Kołodziej

Katarzyna Witczak

Uczestniczyli w zajęciach czytelniczych z okazji Międzynarodowego Dnia Listonosza.

Uczniowie klasy Ia wraz z wychowawczynią Renatą Namiotko wzięli udział w zajęciach czytelniczych w Bibliotece Pedagogicznej w Gołdapi. Okazją do tego spotkania stał się Międzynarodowy Dzień Listonosza i Doręczyciela Przesyłek.

O swojej pracy opowiedzieli zaproszeni goście, czyli naczelnik Urzędu Pocztowego w Gołdapi – pan Hubert Bitowski oraz listonosz – pan Henryk Tyszlak. Udzielili też wyczerpujących odpowiedzi na pytania ciekawskich uczniów.

Pierwszoklasiści wysłuchali głośnego czytania bajki o przygodach i pracy listonosza, którą czytał nie kto inny jak sam pan listonosz.

Wiele radości uczestnikom spotkania sprawiły listy, które otrzymali do rąk własnych. Chętni uczniowie złożyli podpis odbioru listu poleconego w specjalnie do tego przeznaczonym urządzeniu, a nawet na chwilę wcielili się w rolę listonosza, przywdziewając jego służbowy strój.

Dziękujemy Bibliotece publicznej w gołdapi za chęć współpracy i zaproszenie naszych uczniów na ciekawe zajęcia czytelnicze.

Justyna kołodziej, Katarzyna Witczak

Dzień Pingwina w „Rekinkach”

6 lutego 2023 r. w Oddziale Przedszkolnym SP3 zaroiło się od biało – czarnych ptaków. To grupa „Rekinków” w strojach pingwinów świętowała ich dzień.

Celem zajęć edukacyjnych było popularyzowanie wiedzy o pingwinach, które zostały objęte ochroną. Nie mogło zabraknąć książki, z której dzieci czerpały wiedzę o cechach charakterystycznych pingwinów, ich środowisku naturalnym czy sposobie zdobywania pożywienia.

Przedszkolaki chętnie oglądały atlasy, książeczki i albumy o zwierzętach. Zaskakiwały znajomością tematu podczas udzielania odpowiedzi na zagadki czytane przez panią.

Justyna Kołodziej, Katarzyna Witczak

Obchody Dnia Kubusia Puchatka w Oddziałach Przedszkolnych w SP3

20 stycznia 2023 roku Oddziały Przedszkolne  w SP3 świętowały Dzień Kubusia Puchatka. Postać to znana i bliska dziecięcym sercom, dlatego każdy przedszkolak chętnie zaangażował się w zadania poświęcone temu bajkowemu bohaterowi. A tych było bez liku. Nie zabrakło tańca, muzyki, zajęć plastycznych czy ruchowych. Ważną rolę tego dnia odegrało głośne czytanie książki o przygodach misia i jego przyjaciół. Cały dzień upłynął przedszkolakom pod hasłem cudownej i twórczej zabawy.

Justyna Kołodziej, Katarzyna Witczak

Światowy Dzień Kota u „Rekinków”

17 lutego 2023 roku grupa „Rekinków” z Oddziałów Przedszkolnych  przy SP3 obchodziła Światowy Dzień Kota, którego celem jest pokazanie roli kotów w życiu człowieka i uwrażliwienie dzieci na los porzuconych i bezdomnych zwierząt.

Tego dnia nasi milusińscy zmienili się w wesołe kotki. Przyodziani w piękne wąsy i opaski z uszami uczestniczyli w zabawach z kotami w roli głównej.

Przy okazji takiej imprezy nie mogło zabraknąć głośnego czytania. Uczestnicy zabawy z uwagą wysłuchali historyjki na podstawie popularnej bajki Disneya o „Trzech psotnych kotkach”.

Justyna Kołodziej, Katarzyna Witczak

Pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelnika w SP3

W ostatnich tygodniach w bibliotece szkolnej w Szkole Podstawowej nr 3 im. Tadeusza Kościuszki w Gołdapi odbyło się uroczyste pasowanie na czytelnika uczniów klas pierwszych. Tym razem, zamiast teatru przy stoliku, był teatr kamishibai. Z drewnianej skrzyneczki popłynęła bajka terapeutyczna  o zajączku, który nie potrafił się dzielić. Historyjka miała na celu uświadomić dzieciom, dlaczego warto się dzielić i do czego prowadzi bycie samolubem.

Po wysłuchaniu utworu dzieci odpowiadały na pytania dotyczące jego treści.  Na koniec pierwszoklasiści zapoznali się z zasadami poszanowania książek oraz regulaminem biblioteki szkolnej, a uwieńczeniem uroczystości było pasowanie na czytelnika i wypożyczenie pierwszej książki z biblioteki szkolnej. Świeżo upieczeni czytelnicy otrzymali również pamiątkowy dyplom do klasy. Przyjęcie pierwszaków w poczet czytelników biblioteki szkolnej jest niezmiernie ważne ze względu na wyrabianie nawyków czytelniczych od najmłodszych lat.

Justyna Kołodziej i Katarzyna Witczak

Szkolny konkurs plastyczny pt. „ Portret Mikołaja Kopernika” w SP3

Senat RP przyjął jednogłośnie uchwałę ustanawiającą 2023 Rokiem Mikołaja Kopernika. W związku z tym szkoły w całej Polsce podjęły różne działania związane z tą historyczną postacią. W naszej szkole również odbyło się mnóstwo akcji i konkursów dotyczących twórcy teorii heliocentrycznej.

            Biblioteka zorganizowała konkurs plastyczny pt. „Portret Mikołaja Kopernika”, którego celem było upowszechnianie wiedzy o tej postaci, kształtowanie i rozwijanie wśród uczniów zainteresowań sztukami plastycznymi, popularyzowanie twórczości artystycznej uczniów oraz rozwijanie kreatywności, twórczości i wyobraźni u dzieci i młodzieży.

            17 maja 2023 r. w bibliotece szkolnej odbyło się uroczyste wręczenie nagród i dyplomów laureatom połączone z wystawą prac konkursowych. Wręczone zostały również dyplomy za udział w konkursie oraz słodkie upominki. Prace konkursowe można oglądać do końca maja na korytarzu szkolnym.

Justyna Kołodziej, Katarzyna Witczak

Zajęcia literacko – artystyczne w bibliotece

Są wśród nas ludzie utalentowani. Do takich niewątpliwie należy pani Renata Wójcik, która na zaproszenie bibliotekarek z SP3 w Gołdapi przeprowadziła warsztaty plastyczne dla uczniów klas trzecich.

Z tej okazji, iż Sejm ustanowił 2023 Rokiem Aleksandra Fredry, pani Renata przeczytała utwory tego wybitnego komediopisarza, pamiętnikarza, poety oraz żołnierza kampanii napoleońskich.

Tematem przewodnim stały się motyle. Dzieci poszerzyły wiedzę na temat tych owadów. Z pomocą przyszedł przewodnik pt. „Jaki to motyl?”

Po wysłuchaniu wiersza Fredry pt. „Motyl” nastąpiło wyjaśnienie trudnego, archaicznego i niezrozumiałego dla dzieci słownictwa, którym posługiwał się poeta dwa stulecia temu. W końcu młodzi słuchacze instruowani przez zaproszonego gościa malowali kolorowe motyle na drewnie i folii.

Po zajęciach trzecioklasiści obejrzeli prace pani Renaty, i nie kryjąc zachwytu nad jej talentem, podziękowali za wspólnie spędzony czas nauki i relaksu, podczas którego pani Renata zaraziła niejednego ucznia swoją pasją.

Justyna Kołodziej, Katarzyna Witczak

Polska tradycja Świąt Zadusznych w bibliotece szkolnej.

27 października w bibliotece Szkoły Podstawowej nr 3 w Gołdapi obyły się zajęcia czytelnicze dla uczniów klas siódmych połączone z wystawą prac plastycznych, które prezentowały znicze – przedmioty ściśle związane z polską tradycją Świąt Zadusznych.

Uczennice i bibliotekarki czytały piękne nastrojowe wiersze Ryszarda Przymusa, Władysława Broniewskiego, Jana Brzechwy, Hanny Łochockiej, Danuty Gellnerowej i Jana Twardowskiego.

Po wysłuchaniu utworów pojawiły się różne uczniowskie refleksje, między innymi taka, by tajemnicę śmierci postrzegać nie jako ostanie słowo o losie człowieka, lecz jako przejście do życia wiecznego.

Spotkanie zakończyło się chwilą zadumy i pamięci o zmarłych pracownikach szkoły, którzy lawiną wspomnień zaznaczyli się w sercach uczniów. Pamięć o nich uczestnicy spotkania uczcili minutą ciszy i symbolicznym zapaleniem znicza.

Justyna Kołodziej,Katarzyna Witczak

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 – 2025

Celem głównym tego programu jest wspieranie organów prowadzących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i biblioteki pedagogiczne w obszarze rozwijania zainteresowań dzieci i młodzieży poprzez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa. Dostępność książek, które odpowiadają preferencjom i zainteresowaniom uczniów, ma realny wpływ na kształtowanie nawyku czytania i rozwijanie kompetencji czytelniczych.

Wsparcie dotyczy zakupu nowości wydawniczych i realizacji działań promujących czytelnictwo w szkołach i oddziałach przedszkolnych oraz zakupu nowych elementów wyposażenia bibliotek szkolnych.

Szkoła Podstawowa nr 3 im. Tadeusza Kościuszki w Gołdapi otrzymała:

– w ramach kierunku interwencji 3.1 oddział przedszkolny placówki zakupiła nowości wydawnicze za kwotę 3 750,00 zł.

KOLEJNE NOWOŚCI WYDAWNICZE W BIBLIOTECE SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3 W GOŁDAPI

Szkoła Podstawowa nr 3 w Gołdapi stale korzysta z możliwości pozyskiwania różnych środków zewnętrznych na rzecz uczniów i własnego rozwoju.

W ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa biblioteka w naszej szkole pozyskała 3. 750 zł na zakup nowości wydawniczych dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Zakupiliśmy wspaniałe kolorowe książeczki odwołujące się do codzienności dziecka, problemów czy trudnych emocji.

Zachęcamy rodziców do wypożyczania ich i wspólnego zgłębiania lektury w zaciszu domowym, gdyż poprzez czytanie dzieci uczą się języka, rozwijają słownictwo, uczą się myśleć i podejmować decyzje. Dobrze dobrane książki pomagają w rozwijaniu wyobraźni, wiedzy i wrażliwości moralnej, poszerzają tematykę zainteresowań dzieci oraz dają dostęp do treści, których nie dostarczy im własne doświadczenie.

Justyna Kołodziej

Katarzyna Witczak

Dzień drzewa w grupie Delfinków i żółwików

10 października przedszkolaki ze swoimi paniami wybrały się na wycieczkę do lasu Kumiecie. Głównym celem wyprawy było zapoznanie dzieci ze zwierzyną i roślinnością, które możemy spotkać w lesie. Spacerując leśnymi dróżkami pod przewodnictwem pań leśniczek, maluchy poznawały przyrodę patrząc, słuchając i dotykając. Przedszkolaki nauczyły się również prawidłowego zachowania w leśnym otoczeniu. Poznały zasady, które chronią zwierzęta i rośliny.

Wycieczka została poprzedzona czytaniem książek i albumów zgłębiających tajemnice lasu. Przedszkolaki chętnie oglądały książeczki, z których poznawały różne gatunki grzybów, roślin i zwierząt. Nie zabrakło ciekawostek i zagadek związanych z tym tematem.

Justyna Kołodziej

Katarzyna Witczak

Patriotyczne czytanie u Delfinków

Wychowanie młodego pokolenia w duchu wartości patriotycznych powinno
rozpocząć się już  w przedszkolu. Wie o tym nauczycielka wychowania
przedszkolnego pani Ewa Kulikowska, która zorganizowała 25 października zajęcia
czytelnicze o wymowie patriotycznej. Zaproszeni Radni Rady Miejskiej w osobach
Wioletty Anuszkiewicz, Marcina Urzędowskiego i Andrzeja Gutowskiego czytali
wiersze Władysława Bełzy ze zbioru pt. Katechizm polskiego dziecka oraz bajkę o trzech
dzielnych rycerzach.
Przeczytane utwory stały się świetną okazją do kształtowania szacunku dla symboli
narodowych, budzenia poczucia tożsamości, rozwijania zainteresowań historią
naszego kraju, kształtowania postaw patriotycznych oraz rozbudzania zainteresowań
czytelniczych.
Miłym akcentem zajęcia zakończył Pan Andrzej Gutowski, który przedstawił
maluchom dobrze znaną wszystkim dorosłym kołysankę Janiny Porazińskiej Na
Wojtusia, a na osłodę przedszkolaki zostały poczęstowane łakociami.
Serdecznie dziękuję radnym: Wioletcie Anuszkiewicz, Marcinowi Urzędowskiemu i
Andrzejowi Gutowskiemu za przyjęcie zaproszenia i piękne czytanie oraz szerzenie
treści patriotycznych wśród przedszkolaków.
Justyna Kołodziej
Katarzyna Witczak
Ewa Kulikowska

Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury

Przedszkole przy SP3 aktywnie angażuje się w edukację czytelniczą swoich podopiecznych. Stąd realizacja projektu ph. „Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury”. Jego organizatorką jest pani Małgorzata Stankiewicz – nauczyciel wychowania przedszkolnego grupy Żółwików.

W przedsięwzięciu biorą udział nie tylko dzieci, ale również ich rodzice. Grupa posiada swojego misia – Brunia, którego dzieci zabierają do domu. Rodzice czytają pluszakowi i dziecku wybraną książeczkę z literatury dziecięcej. Następnie przedszkolak wykonuje przekład intersemiotyczny, który polega na przeanalizowaniu tekstu literackiego i wyrażeniu komunikatu w nim zawartego za pomocą innego środka wyrazu – barwy, kształtu, dźwięku oraz gestu. Obrazek wykonany przez słuchaczy jest pamiątką dla misia i wraz z nim wraca do przedszkola. Natomiast tytuł bajki oraz miejsce, w którym utwór został przeczytany zapisywane są w dzienniczku małego misia, który odzwierciedla dzieło czytelnicze grupy Żółwików.

Celami projektu są: rozwijanie i promowanie czytelnictwa, zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych oraz wprowadzenie dziecka w świat literatury poprzez włączenie rodziców w życie przedszkola.

Justyna Kołodziej

Katarzyna Witczak

Małgorzata Stankiewicz

„O piesku z Karbali” w Biblioitece Klubu XV Gołdapskiego pułku Przeciwlotniczego

Wraz z początkiem października przedszkolaki udały się do biblioteki wojskowej na zajęcia z edukacji czytelniczej. Wysłuchały głośnego czytania książeczki o polskich żołnierzach w Afganistanie i ich czworonożnym przyjacielu. Po wysłuchaniu opowieści dzieci odpowiadały na pytania związane z jej treścią.

Oprócz czytania czekało na przedszkolaków mnóstwo atrakcji. Zwiedziły bibliotekę, bawiły się i poznawały wojsko od środka.

Justyna Kołodziej

Katarzyna Witczak

Nauka z Wróbelkiem Elemelkiem

21 listopada do grupy Krabików zawitała pani Daria – mama Lenki. W ramach edukacji czytelniczej przedstawiła książeczkę dobrze znaną nie tylko dzieciom, ale ich rodzicom, a nawet dziadkom, bo Wróbelek Elemelek towarzyszy czytelnikom już od 1955 roku i wciąż jest aktualny.

Poprzez przygody tego małego szarego  ptaszka przedszkolaki poznały nowe wyrazy, nauczyły się form grzecznościowych i reguł zachowania w różnych sytuacjach. Poznały las, różne gatunki zwierząt i roślin, pory roku i zjawiska klimatyczne.

Dzieci szczególnie zainteresowały gatunki ptaków zimowych i sposoby ich dokarmiania.  Wielką radość sprawiło im naśladowanie ptasich odgłosów przy relaksacyjnej muzyce.

Justyna Kołodziej

Katarzyna Witczak

Beata Galińska