Finał projektu Szkoły Podstawowej nr 3
Wszystko, co dobre, kiedyś się kończy… nasz projekt również. „Wędrówka Trójki przez kulturę i tradycję oraz przyrodę Grecji” to projekt zrealizowany ramach „Ponadnarodowa Mobilność Uczniów”, na który szkoła uzyskała dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.
I nadszedł czas podsumowań. Bardzo zaangażowaliśmy się w projekt od pomysłu, wniosku, poprzez promocję, mobilność, podsumowanie, określenie i upowszechnienie rezultatów oraz wpływu, jaki na nas wywarł. Zrealizowaliśmy wszystkie cele założone w projekcie, podnieśliśmy nasze kompetencje w wielu obszarach, mi.in. językowe, cyfrowe, matematyczne, przyrodnicze i historyczne oraz ekspresji i świadomości kulturalnej. Poznaliśmy kulturę, tradycję, zwyczaje, sposób życia i nauki w Grecji. Wzmocniliśmy poczucie poszanowania innych kultur oraz wzmocniliśmy poczucie własnej świadomości kulturowej, doświadczyliśmy nauki w grupie międzynarodowej, doskonaląc swoje umiejętności pracy w grupie, rozwinęliśmy umiejętności budowania relacji społecznych. Wzrosła nasza chęć poznawania świata, wzrósł prestiż szkoły. Z dumą uznajemy się za uczestników europejskiej edukacji. W finale projektu powstały narzędzia cyfrowe, takie jak gra w Scratchu, quiz Kahoot i prezentacje w Swayu, które powstały dzięki umiejętnościom cyfrowym doskonalonym w trakcie projektu, wykorzystujemy je w czasie lekcji języka angielskiego, historii, biologii, geografii. Wszystkie osiągnięte rezultaty oraz ogromna satysfakcja wszystkich uczestników projektu dowodzi, iż okazał się on prawdziwym sukcesem. O tym sukcesie uczestnicy mobilności dzielili się z całą społecznością szkolną w trakcie cyklu „Spotkań z ciekawym człowiekiem”, w trakcie których opowiadali o przebiegu mobilności, o osiągniętych rezultatach oraz wpływie projektu na ich życie. Zorganizowaliśmy również Dzień Grecki, aby promować projekt, opowiadać o wrażeniach i upowszechniać rezultaty. Projekt i Grecja pozostaną z nami, czekamy na kolejne projekty i ciekawe wyjazdy.
Uczestnicy wyjazdu
Efekty pracy w Grecji
https://create.kahoot.it/share/12-greek-gods/d72dfef9-c149-4ac2-a714-9631770ef65d
Test o Grecji sp3 on Scratch (mit.edu)
Nasza przygoda z Grecją rozpoczęła się jeszcze w wakacje. Jest to idealny czas na poznawanie nowych miejsc, nowych ludzi, szukanie nowych wrażeń, a przede wszystkim na zdobywanie doświadczeń, rozwijanie się i dokształcanie. Do wyjazdu przygotowywaliśmy się dość długo, ale bardzo rzetelnie. Oprócz specjalnie zorganizowanych zajęć w szkole, przybliżających nam geografię, język, kulturę oraz historię Grecji, nastawialiśmy się również na długą, ok. 36-cio godzinną podróż na południe Europy.
Wyjechaliśmy w nocy 21 sierpnia. Po wzruszającym pożegnaniu z rodzicami, oddaliśmy się całkowicie w ręce naszych nauczycieli – opiekunów oraz sympatycznej pani – pilot: Pauliny Kubackiej, która towarzyszyła nam przez całą podróż, wykazując się ogromnym zaangażowaniem, zrozumieniem oraz wiedzą i znajomością Grecji. Przejeżdżaliśmy autokarem przez 4 kraje: Słowację, Węgry, Serbię i Bułgarię. Dwa dni później nasze stopy dotknęły greckiej ziemi. Dwudziestoosobowa grupa młodzieży z gołdapskiej „trójki” zmęczona, ale szczęśliwa zakwaterowała się na Riwierze Olimpijskiej – w pięknym miasteczku Platamonas.
23.08.2021
Platamonas. Z jednej strony wzgórza Olimpu – z drugiej – Morze Egejskie. To miejsce zauroczyło nas od razu po przyjeździe: pięknie zarysowane góry i niebieska toń morza… Wiedzieliśmy już od od naszej Pani Pauliny, że znajduje się tu również wzniesiony przez krzyżowców średniowieczny zamek, gaje oliwne, piaszczysta plaża, ryneczek z kościółkiem prawosławnym, słynne platany i port rybacki.
Jeszcze tego samego dnia, a właściwie późnego popołudnia, rozpoczęliśmy proces aklimatyzacji: zapoznaliśmy się z najbliższym otoczeniem, obejrzeliśmy nasze domki, pokoje, zjedliśmy pyszną obiadokolację w naszym hotelu i wraz z opiekunami udaliśmy się na pierwsze spotkanie z kolejnymi naszymi opiekunami, tutaj w Platamonas: Panią Pauliną i Panem Christosem. Dowiedzieliśmy się wtedy, jakie zajęcia i atrakcje czekają nas w ramach projektu: „Ponadnarodowa mobilność uczniów”, jakie zasady nas obowiązują, o jakich zwyczajach greckich należy pamiętać i wiele innych interesujących informacji. Tego wieczoru poznaliśmy również naszych rówieśników z Grecji, z którymi integrowaliśmy się podczas gry w piłkę nożną oraz biorąc z nimi udział w zajęciach z języka angielskiego.
Pięknie się wszystko zapowiadało. Wszyscy byli dla nas niezwykle serdeczni i przyjaźni.
24.08.2021 (wtorek)
Po solidnym nocnym odpoczynku i obfitym, greckim śniadaniu, udaliśmy się autokarem do miejscowości Leptokaria, jednego z najpopularniejszych kurortów Riwiery Olimpijskiej, gdzie wykonywaliśmy nasze pierwsze zadania projektowe Wymagały one od nas przełamania bariery językowej, komunikacji z mieszkańcami, orientacji w przestrzeni, sprawnego posługiwania się internetem oraz spostrzegawczości, bystrości i szybkości.
Otrzymaliśmy karteczki z greckimi hasłami, które trzeba było najpierw przetłumaczyć, potem znaleźć daną rzecz/miejsce oraz nagrać na ten temat krótki filmik. Dowiedzieliśmy się wielu interesujących rzeczy, np., że oko proroka to niebieski amulet chroniący przed mocą złego spojrzenia albo że kolory flagi greckiej symbolizują morze (błękit) oraz pianę, z której narodziła się Afrodyta (biel). Każde nasze zadanie to był drobny element historii Grecji, który poznawaliśmy.
Najwięcej czasu spędziliśmy na odbywającym się tutaj co wtorek targu miejskim, gdzie szukaliśmy konkretnych produktów do przyrządzenia musaki – sławnej greckiej zapiekanki:) Sprzedawcy chętnie nam pomagali, tłumaczyli jak nazywają się dane warzywa po grecku, pozowali do zdjęć. Byliśmy zachwyceni otwartością i pogodą ducha tamtejszych mieszkańców. Zebraliśmy mnóstwo materiałów do gry z zakresu historii Grecji.
ELLINIKI SIMAIA
KOMBOLOI
KOTOPOULO
BRIKI
ELIES
NERO
PARALIA
EKKLISIA
ELLINIDA
KOUNELI
Po obiedzie okazało się, że to nie wszystko. Czekały nas jeszcze popołudniowe atrakcyjne zajęcia: historia i język grecki. Na łonie natury, pod błękitnym, ciepłym niebem greckim tworzyliśmy kalendarze, na osi czasu przedstawialiśmy ważne wydarzenia historyczne oraz uczyliśmy się podstawowych zwrotów i wyrazów greckich. Ile było śmiechu, bo przecież nie wszystko jeszcze wymawialiśmy poprawnie. Okazało się, że „oreo” to po grecku „ładny”. Zapamiętamy to słowo na pewno, jedząc w Polsce ciasteczka oreo. Nauka przebiegała w niezwykle sympatycznej atmosferze.
Tego dnia, wieczorem, wybraliśmy się też do portu. Platamonas nocą…! Byliśmy i jesteśmy pod ogromnym wrażeniem tego uroczego miasteczka.
25.08.2021 (środa)
Kolejny dzień znów zapowiadał się ciekawie, ale i intensywnie. Autokarem udaliśmy się do miasteczka Litochoro. Niektórzy mówią, że to takie polskie Zakopane. Stąd ruszyliśmy do Olimpijskiego Parku Narodowego malowniczym wąwozem rzeki Enipeas. Szliśmy wzdłuż turkusowej rzeki, podziwiając wysokie góry. Wiedzieliśmy, że tematem dzisiejszego dnia będzie przyroda śródziemnomorska i związane z nią ciekawostki. Szliśmy po wciąż działającym akwedukcie wybudowanym na jednej z jego stromych, skalnych ścian. Wbrew pozorom była to bezpieczna trasa. Wąwóz dał nam możliwość obcowania z naturą, serwując na każdym kroku piękne widoki oraz bogactwo greckiej przyrody. Widzieliśmy po drodze modliszkę, drzewka laurowe (w starożytnej Grecji wierzono, że wawrzyn to boski krzew, własność boga Apollina, a wieńce laurowe zdobiły głowy zwycięzców dyscyplin olimpijskich). Finałem naszego spaceru był niewielki wodospad oraz dwa zielono – rdzawe jeziorka. Ich potoczna nazwa to Wanna Afrodyty.
Po obiedzie wybraliśmy się na plażę. Rozpościerające się przed naszymi oczami Morze Egejskie wywarło na nas duże wrażenie. Dowiedzieliśmy się, że poławia się tu makrele, sardynki, krewetki, gąbki oraz tego…., że morze to zamieszkuje około 35 gatunków rekinów! Na szczęście nie na tej plaży. Do kolacji beztrosko pływaliśmy oraz fotografowaliśmy okoliczną florę śródziemnomorską.
26.08.2021 (czwartek)
Nasza szkoła partnerska znajdowała się w Larisie. Tam uczyli się nasi rówieśnicy. Od kilku dni bardzo nas interesowała grecka edukacja, jak wyglądają ich zajęcia, nauka, egzaminy… Do Larisy wyjechaliśmy po śniadaniu. Było to gimnazjum, czyli szkoła średnia I stopnia. Sam budynek był bardzo skromny, ale przestronny. Klasy były jasne, mogą one liczyć podobnie jak w Polsce do 25 uczniów. Okazało się, że rok szkolny w Grecji rozpoczyna się w połowie września i w połowie czerwca kończy się, więc nie widzieliśmy greckich uczniów w trakcie nauki. Nauczyciele greccy bardzo miło nas przyjęli, obejrzeliśmy klasy, bibliotekę, salę gimnastyczną. Otrzymaliśmy również drobny poczęstunek.
Młodzież grecka uczy się: religii, języka greckiego, matematyki, historii, geografii, przyrody, wiedzy o społeczeństwie, wychowania artystycznego, dwóch języków obcych i wychowania fizycznego. Do przedmiotów obowiązkowych w gimnazjum należą również: starożytna greka, chemia, biologia, informatyka i technologie komputerowe, zajęcia z gospodarstwa domowego, technika i orientacja zawodowa.
Tego dnia mieliśmy zajęcia dotyczące starożytnego świata bogów greckich. (Przy okazji mogliśmy wykazać się umiejętnościami plastycznymi i manualnymi, choć nie wszyscy je posiadali:)) Mieliśmy też w planie historię, język angielski, język grecki oraz wiedzę o kulturze.
Po południu pojechaliśmy do niedużej, górskiej wioski, która leży na zboczach Olimpu – Starego Panteleimonu. Dzięki kierowcom, którzy już mają wprawę w poruszaniu się ogromnym autokarem po wąskich, krętych drogach górskich, dotarliśmy cali i zdrowi, choć nie bez dreszczyku emocji. Początki tego miejsca sięgają XIV wieku, kiedy to ludzie w obawie przed piratami postanowili osiedlić się w górach. W centrum Panteleimonu znajduje się 100 -letnie drzewo – platan a obok płynie górskie źródełko – legenda głosi, że ma właściwości lecznicze. Wioska zachwyca prostotą i ciszą. Zaopatrzyliśmy się tu w pamiątki i lokalne miody. W międzyczasie widocznie rozgniewaliśmy Zeusa, ponieważ niespodziewanie zasłał na nas burzę i deszcz.
Wiersz
27.08.2021 (piątek)
Tego dnia mieliśmy poznawać religię Greków: tę dawniejszą i tę dzisiejszą. Okazało się, że zdecydowana większość ludności greckiej należy do Kościoła Prawosławnego, więc aby zobaczyć słynne prawosławne klasztory na wysokich szczytach góry, wyjechaliśmy na całodniową wycieczkę na Meteory. Musieliśmy się odpowiednio ubrać: odświętnie, w spódnice zakrywające kolana, dłuższe spodenki, koszulki z krótkim rękawami. Po wyjściu z autokaru naszym oczom ukazał się przepiękny widok: klasztory na szczycie wysokich gór! Nic dziwnego, że znajdują się one na Liście Światowego Dziedzictwa Unesco. To niezwykłe połączenie cudu natury z geniuszem dawnych budowniczych zachwyciło wszystkich bez wyjątku. Aby zobaczyć jak wygląda taki klasztor (a nasz wybór padł na Moni Agia Triada czyli Klasztor Trójcy Świętej), musieliśmy pokonać 140 stromych schodów. Pani Przewodnik zaznaczyła, że dla fanów Jamesa Bonda jest to punkt obowiązkowy. Obecnie w klasztorze mieszka tylko jeden mnich. Panuje w nim spokój, cisza, atmosfera modlitwy, ascezy, jest też najmniej komercyjny ze wszystkich klasztorów
W drodze powrotnej zajrzeliśmy również do Pracowni ikon, gdzie tamtejszy przewodnik opowiadał nam jak wygląda proces wytwarzania ikon, które w zależności od tego jak i z czego są zrobione kosztują od 5 do nawet 5 tys. euro. Kupiliśmy pamiątki rodzicom, babciom i dziadkom i dodatkowo mieliśmy możliwość wziąć udział w losowaniu nagród ufundowanych przez sklepik. Oczywiście było kilku szczęśliwców!
28.08.2021 (sobota)
Dzisiejszy dzień był spokojny, słoneczny i lekko leniwy. Zaplanowano nam wyjazd do muzeum wina i uprawy winorośli, wyjście na plażę i wspólną lekcję języka angielskiego z Panem Christosem. Współcześni Grecy pieczołowicie kultywują stare tradycje produkcji wina. Do dzisiaj zachowały się sposoby i specjalne techniki uprawy winorośli i przygotowywania wina. Samo muzeum było malutkie, mogliśmy dotykać eksponatów, fotografować…
Po obiedzie poplażowaliśmy, znaleźliśmy niebieską meduzę,
a po kolacji rozmawialiśmy z naszym Panem Christosem po angielsku.
29.08.2021 (niedziela)
Niedziela była niezwykle ciepła i słoneczna, więc wycieczka na Skiatos i obserwacja Morza Egejskiego w pełnej krasie zapowiadała się cudownie. Ten dzień pozostanie na długo w naszej pamięci! Tyle wrażeń: rejs promem, bezmierne morze, tańczące delfiny, śpiew i tańce oraz bogactwo flory i fauny śródziemnomorskiej. Dokumentowaliśmy wszystko bardzo dokładnie. Wspólna zabawa zainicjowana przez kapitana statku sprawiła, że dzień ten stał się jeszcze atrakcyjniejszy.
30.08.2021 (poniedziałek)
Kolejny dzień i kolejne cudowne greckie wyzwania. Tego dnia znów nawiązaliśmy do historii Grecji i wyruszyliśmy zwiedzić pobliski zamek w Platamonas. Zwracał on naszą uwagę już od pierwszego dnia pobytu, pociągał i zaciekawiał. Nadszedł więc dzień, w którym mogliśmy zobaczyć go z bliska i dzięki naszej Pani Przewodnik poznać jego tajemnice. Ta imponująca twierdza krzyżowców została wzniesiona w XI wieku a jego budowa trwała 20 lat. Wzniesiona warownia odzwierciedlała wzorce średniowiecznej architektury fortyfikacyjnej. Obecnie ruiny tego zamku są miejscem wydarzeń kulturalnych. W niektórych miejscach można spojrzeć z murów na przepiękną panoramę morza, wybrzeża i gór.
Po obiedzie zajęliśmy się porządkowaniem i opracowywaniem materiałów zebranych podczas naszych wycieczek i wyjazdów. Pracowaliśmy w pięknych okolicznościach przyrody w miasteczku Nea Mesangala. Tam zorganizowano nam zajęcia informatyczne. Opracowywaliśmy w Sway’u prezentację na temat Grecj, grę w Scratchu oraz przygotowywaliśmy quiz w aplikacji Kahoot. Pracowaliśmy też w dokumentach Google.
31.08.2021 (wtorek)
Okazuje się, że muzeum etnograficzne może być bardzo interesujące. Sam proces przygotowywanych przez Greków oliwek w dawnych czasach był dla nas zaskakujący. Taka wycieczka w głąb czasów greckich – historia, wygląd, ubiór Greków był dla nas zachwycający
Po południu uczyliśmy się Zorby. Wykwalifikowany nauczyciel tańca, rodowity Grek, który cierpliwie, krok po kroku pokazywał nam kolejne kroki tego słynnego tańca greckiego był niezwykle sympatyczny i zdziwiony tym, że tak szybko złapaliśmy rytm i zaprezentowaliśmy całkiem niezły poziom naszych umiejętności. Tańczyliśmy wraz z tamtejszą młodzieżą w rytm muzyki roznoszącej się po całym miasteczku. Wielu obserwatorów przyszło zobaczyć polską młodzież, uśmiechali się i klaskali. Wszystko to odbywało się w odkrytym amfiteatrze w małym miasteczku niedaleko Platamonas.
01.09.2021 (środa)
Na targ w Leptokarii pojechaliśmy jeszcze raz, ponieważ czekało nas jeszcze jedno zadanie – przygotowanie tradycyjnej greckiej musaki, a właściwie opracowanie listy składników. Najpierw musieliśmy znaleźć przepis na danie, potem pomnożyć ilość składników dla wszystkich osób w naszej grupie i z gotową listą składników wyruszyliśmy na targ. Zapisywaliśmy ceny, robiliśmy zdjęcia w koszulkach projektowych. To, czego nie znaleźliśmy na targu musieliśmy znaleźć w pobliskim supermarkecie – Masoutis.
Tego dnia po obiedzie kolejny raz pojechaliśmy do szkoły do Larissy. A po kolacji mieliśmy lekcję w-fu na plaży.
02.09.2021 (czwartek)
Czwartek był ostatnim dniem pobytu w Platamonas. Wszyscy byli w nie najlepszych humorach ze względu na to, że zaprzyjaźniliśmy się z mieszkańcami, pracownikami hotelu, w którym spożywaliśmy posiłki, z naszymi greckimi rówieśnikami i opiekunami. Szkoda było żegnać te piękne widoki i wracać do szarej rzeczywistości, gdzie czekały nas już szkolne obowiązki. A poza tym docierały do nas informacje o niskich temperaturach i deszczu w Polsce. Śniadanie tego dnia jedliśmy dość długo…Na plaży również przeciągaliśmy ostatnie chwile w nieskończoność…Po obiedzie pojechaliśmy autokarem do centrum Platamonas, by pożegnać się z miasteczkiem i zrobić zakupy w supermarkecie. Musieliśmy zaopatrzyć się w napoje i przekąski na długą, powrotną drogę do Polski. Wieczorem nastąpiło pożegnalne i uroczyste zakończenie projektu. Byli z nami wszyscy opiekunowie i grecka młodzież. Spotkanie było bardzo wzruszające. Były i łzy, i poczęstunek, i zdjęcia na pamiątkę oraz oczywiście obietnice powrotu w to miejsce za rok. Wspólne tańce przy zachodzącym słońcu zakończyło ten pełen emocji dzień.
03.09. 2021
Po śniadaniu i zbiórce bagaży, zebraliśmy się wszyscy w autokarze, by ruszyć z powrotem do Gołdapi. Czekało nas ok. 2200 km jazdy. Wracaliśmy trochę inaczej: przez Macedonię, Serbię, Węgry i Słowację. Po męczącej podróży, pełni wrażeń i smakołyków greckich powitaliśmy stęsknionych rodziców.
Mamy to . Nasze dyplomy za uczestnictwo w mobilności
20 uczniów oraz 4 opiekunów naszej szkoły przebywa w Grecji w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój projektu „Ponadnarodowa Mobilność Uczniów” realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zgodnie z nazwą naszego projektu ”Wędrówka Trójki przez kulturę i tradycję oraz przyrodę Grecji” uczestnicy realizują założenia projektu, odkrywają Grecję, poznają jej mieszkańców, aklimatyzują się w środowisku międzynarodowym. Językiem komunikacji jest język angielski, ale również język grecki, którego podstawowe zwroty poznali uczniowie i nauczyciele w trakcie przygotowań do mobilności, codziennie doskonalą więc swoje umiejętności językowe. Uczestnicy projektu zagłębiają się w tajniki historii Grecji, poznają ciekawostki przyrodnicze. Zajęcia odbywają się zarówno w szkole goszczącej, jak i w bajkowych plenerach śródziemnomorskiej przyrody. Odkrywcy dokumentują swoje obserwacje, zbierają materiały do prezentacji oraz quizu w aplikacji Kahoot.
Powyżej zamieszczona jest Karta Zgłoszenia Ucznia
Καλημέρα – Kalimera – Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 w Gołdapi wyjadą do Grecji
We wrześniu 2021 roku grupa uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 3 wyjedzie na 12-dniową mobilność do Grecji w ramach programu POWER (Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój). POWER wykorzystuje środki z Europejskiego Funduszu Społecznego do realizacji m.in. projektów zagranicznej mobilności uczniów.
Projekt „Wędrówka Trójki przez kulturę i tradycję oraz przyrodę Grecji” odpowiada na potrzeby uczniów w zakresie podnoszenia kompetencji cyfrowych, językowych, kulturowych, historycznych, a także przyrodniczych.
Nasi uczniowie oraz uczniowie partnerskiej szkoły Karavana Private School w mieście Larisa w trakcie 10 dni edukacyjnych będą realizować założenia projektowe, takie jak doskonalenie umiejętności komunikacji w języku angielskim, podniesienie kompetencji cyfrowych, praca w grupie międzynarodowej, poznanie kultury, zwyczajów, sposobu życia w Grecji, lepsze rozumienie relacji i zależności we współczesnym świecie, doskonalenie umiejętności interpersonalnych, kształtowanie postaw otwartości, komunikatywności, rozwijanie kreatywności, samodyscypliny, odpowiedzialności. Inspiracją będzie mitologia grecka oraz przyroda Grecji.
W celu poznania Grecji w szkole trwa Tydzień Grecki, w trakcie którego dźwięki greckiej muzyki oraz zapachy tradycyjnych greckich potraw, postaci ubrane w stroje z greckimi symbolami i barwami przenoszą nas do tego urokliwego kraju. Uczniowie poznają kulturę, tradycję, zwyczaje, symbole narodowe, zabytki Grecji. Powstały plakaty i prezentacje promujące ten kraj, uczniowie samodzielnie przygotowali tradycyjną grecką sałatkę, deser z musem truskawkowym, upiekli tradycyjne greckie ciasteczka Kourabiedes, przebierali się w stroje z greckimi motywami i barwami, a nawet śpiewali po grecku.
M.G.
Resent Comments